11. januára 2012 spoločnosť ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) začala akceptovať prvé žiadosti o nové generické domény najvyššej úrovne. Reforma znamená možnosť získať doménu spočívajúcu v generickej koncovke ako napríklad „.green“, „.hotel“, „.bank“ avšak aj doménu ktorej koncovka je registrovanou ochrannou známkou ako napr. „.pepsi“, „.lacoste“, „.mercedes“ atď. Okrem nich vzniknú domény najvyššej úrovne v iných abecedách než v latinke, ako napr. „.МОСКВА” či „.紅“.
Táto prvá vlna nových generických domén bude pre záujemcov v dispozícii do 11. apríla 2012. O tejto dlhoočakávanej reforme sa viedli pred jej spustením medzi majiteľmi ochranných známok, ktorí sú voči novému systému skôr skeptickí, mnohé diskusie. Podľa spoločnosti ICANN bolo však každému jasné, že k takémuto kroku nevyhnutne musí dôjsť, nakoľko súčasný doménový priestor je už dnes jednoducho „príliš tesný“.
Nie pre tých, ktorí nakupujú na Miletičke...
Aj keď možnosti a príležitosti, ktoré z tejto reformy pre spoločnosti vyplývajú, sú nespočetné, náklady na registráciu novej domény sú relatívne vysoké. Podanie žiadosti o registráciu novej generickej domény najvyššej úrovne bolo vyčíslené na $185,000. K tejto sume je potrebné pripočítať náklady na prípadné námietky a náklady samotného spravovania domény.
Nočná mora pre majiteľov ochranných známok
Otázne stále zostáva, ako táto reforma v konečnom dôsledku ovplyvní majiteľov ochranných známok. Doménoví špekulanti, ktorých “predmetom podnikania” je predaj lacno nakúpených domén (ktoré často obsahujú ochranné známky) majiteľom ochranných známok s pekným ziskom (tzv. cybersquatteri) sú kvôli vysokej cene mimo hry.
Napriek tomu sa viacero spoločností voči novému systému vyjadrilo skôr kriticky, nakoľko nové domény nepotrebujú. Sú však nútení ich kúpiť z defenzívnych dôvodov, aby predišli tomu, že si ich registruje niekto iný.
Pre majiteľov ochranných známok, ktorí nemajú záujem o registráciu nových domén, avšak chcú zabrániť tomu, aby si iná spoločnosť zaregistrovala ich ochrannú známku ako doménové meno, je vytvorený tzv. “trademark clearinghouse”, ktorý umožní rýchle stiahnutie domén, ktoré budú porušovať ochranné známky (nakoľko na to, aby bolo registrované nové doménové meno, ktoré je ochrannou známkou, sa bude vyžadovať, aby žiadateľ bol vlastníkom ochrannej známky alebo držiteľom licencie).
Boj o domény medzi vlastníkmi rovnakých ochranných známok
Keďže jedna ochranná známka môže byť registrovaná viacerými subjektami, nakoľko jedna ochranná známka môže byť registrovaná pre rôzne tovary a služby (napr. autá Lotus a kozmetika Lotus) príp. tú istú ochrannú známku môžu vlastniť subjekty v rôznych štátoch, je evidentné, že sa môže stať, že niekoľko spoločností bude mať oprávnený nárok na rovnakú doménu. V prípade, že bude záujemcov o jedno doménové meno viac, uskutoční sa aukcia (ktorá ešte viac pre majiteľov ochranných známok navýši náklady na doménové meno).
Navyše, novoregistrované domény nesmú byť medzi sebou zameniteľne podobné. To znamená, že ak by sa spoločnosť Alibaba rozhodla nezakúpiť si v prvej fáze novú doménu „.alibaba“ a iná spoločnosť by si zaregistrovala napr. doménu „.alidada“, je možné, že spoločnosť Alibaba by si doménu „.alibaba“ v budúcnosti už nemohla zakúpiť.
Pre spoločnosti, ktoré vlastnia len len jednu či dve „hlavné“ ochranné známky, ako napr. Nike či Adidas bude voľba, ktorú ochrannú známku registrovať jasná. Avšak pre iné spoločnosti, ktoré vlastnia niekoľko stoviek ochranných známok, ako napr. Procter and Gamble, bude voľba, ktoré známky zaregistrovať a ktoré nie, oveľa ťažšia (a drahšia).
ICANN predpokladá, že prvé nové generické domény by mohli byť spustené už v roku 2013.
Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím