lexforum.sk



Načítám ...

 

Posledné komentáre:

Načítám ...

Autori:

Milan Kvasnica (162)
Juraj Gyarfas (117)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (44)
Tomáš Klinka (26)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (9)
Tomáš Čentík (9)
Zuzana Hecko (9)
Michal Krajčírovič (7)
Ondrej Halama (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Michal Novotný (7)
Xénia Petrovičová (6)
Peter Kotvan (6)
Adam Zlámal (6)
Lexforum (5)
Robert Goral (5)
Josef Kotásek (4)
Maroš Hačko (4)
Ján Lazur (4)
Natália Ľalíková (4)
Pavol Szabo (4)
Radovan Pala (4)
Petr Kolman (4)
Ivan Bojna (4)
Monika Dubská (4)
Ladislav Hrabčák (3)
Jakub Jošt (3)
Pavol Kolesár (3)
Josef Šilhán (3)
Denisa Dulaková (3)
Adam Valček (3)
Marián Porvažník (3)
Peter Pethő (3)
Gabriel Volšík (2)
Andrej Kostroš (2)
Juraj Straňák (2)
Michal Hamar (2)
Dávid Tluščák (2)
Martin Gedra (2)
Roman Kopil (2)
Lukáš Peško (2)
Ludmila Kucharova (2)
Anton Dulak (2)
Juraj Schmidt (2)
Zsolt Varga (2)
Ladislav Pollák (2)
Peter Zeleňák (2)
Peter Varga (2)
Jozef Kleberc (2)
Maroš Macko (2)
Bob Matuška (2)
Tomáš Plško (2)
Marek Maslák (2)
Martin Serfozo (2)
Adam Glasnák (2)
Jiří Remeš (2)
Richard Macko (2)
Paula Demianova (1)
Tomáš Ľalík (1)
Jana Mitterpachova (1)
Pavol Mlej (1)
Ján Pirč (1)
Marcel Ružarovský (1)
jaroslav čollák (1)
Bohumil Havel (1)
Michaela Stessl (1)
Matej Kurian (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Tomáš Pavlo (1)
Lucia Berdisová (1)
Mikuláš Lévai (1)
Ivan Kormaník (1)
David Halenák (1)
Tomas Pavelka (1)
Ivan Priadka (1)
Lucia Palková (1)
Bystrik Bugan (1)
Emil Vaňko (1)
I. Stiglitz (1)
Gabriel Závodský (1)
Ivan Michalov (1)
Natalia Janikova (1)
Michal Ďubek (1)
Vincent Lechman (1)
Vladislav Pečík (1)
Dušan Marják (1)
Pavel Lacko (1)
Petr Steiner (1)
lukas.kvokacka (1)
Martin Svoboda (1)
David Horváth (1)
Radoslav Pálka (1)
Matej Košalko (1)
Eduard Pekarovič (1)
Ondrej Jurišta (1)
Katarína Dudíková (1)
Viliam Vaňko (1)
Tomáš Demo (1)
Martin Bránik (1)
Zuzana Adamova (1)
Petr Kavan (1)
Tibor Menyhért (1)
Martin Galgoczy (1)
Robert Vrablica (1)
Zuzana Kohútová (1)
Patrik Patáč (1)
Martin Hudec (1)
Zuzana Klincová (1)
Roman Prochazka (1)
Michal Jediný (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Pavol Chrenko (1)
Marcel Jurko (1)
Vladimir Trojak (1)
Peter Kubina (1)
Tomas Kovac (1)
Tomáš Korman (1)
Igor Krist (1)
Robert Šorl (1)
Martin Poloha (1)
Petr Novotný (1)
Matej Gera (1)
Nora Šajbidor (1)
Zuzana Bukvisova (1)
peter straka (1)
Róbert Černák (1)
Juraj Lukáč (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
Peter K (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Andrej Majerník (1)
Dušan Rostáš (1)
Miriam Potočná (1)
lukasmozola (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Dávid Kozák (1)
Peter Marcin (1)
Martin Šrámek (1)
Adam Pauček (1)
Jakub Mandelík (1)
Peter Janík (1)
Martin Estočák (1)
Patrik Pupík (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napísať nový článok


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.sk



Načítám ...

Pomôcky pre advokátov:

salvia
Judikatúra
Predpisy
Registre
Výpočty

Nové predpisy:

Načítám ...

Čo s (ne)zákonným prevodom majetku obce?

Michal Hamar, 30. 08. 2011 v 12:12

V prvom rade by som chcel všetkých pozdraviť a poďakovať za zaujímavé články na tomto fóre, po prečítaní ktorých si musím uvedomiť, že aj po niekoľkých rokoch praxe som stále iba na začiatku „právnického poznania“.

Vzhľadom na to, že pracujem prevažne so správnym právom, môj príspevok bude smerovať niekde do tejto oblasti, zároveň by som ním chcel nadviazať na starší článok Rozkrádačka obecného majetku a čo s ňou.

V súčasnosti platné znenie zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v § 9a upravuje postup, ktorý musí obec dodržať pri prevode a prenájme obecného majetku. Ak použijeme jeden z vo verejnej správe často používaných pojmov, tými najtransparentnejšími spôsobmi nakladania sú obchodná verejná súťaž a dobrovoľná dražba, menej transparentným spôsobom je priamy predaj/prenájom a za najmenej transparentný možno považovať aplikáciu zákonom stanovených výnimiek z vyššie uvedených postupov. Následne podľa § 9b „(1) Fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt, sa môže domáhať neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva obce k majetku, ktorý bol obcou prevedený na tretiu osobu, ak prevod majetku obce nebol realizovaný na základe obchodnej verejnej súťaže, 22b) dražbou22c) alebo priamym predajom najmenej za cenu stanovenú podľa osobitného predpisu, 22d) okrem prípadov, keď tento zákon iný spôsob prevodu pripúšťa. (2) Žalobu podľa odseku 1 je možné podať na súde do jedného roka odo dňa prevodu vlastníckeho práva z majetku obce na nadobúdateľa.“ Zákon teda stanovuje jasné pravidlá a hrozbu sankcie pre všetky samosprávy, ktoré napadne postupovať pri nakladaní s verejným majetkom nehospodárne.

Jednou z najrozšírenejších možností, ako nepostupovať tými transparentnejšími z vyššie uvedených spôsobov, je konkrétne nakladanie s majetkom subsumovať pod dôvody hodné osobitného zreteľa, pri ktorých iste každého napadne, že môžu zakryť veľa naozaj „osobitných“ prípadov. Prax však ukázala, že ak chce obec postupovať v súlade so zákonom a pritom aj efektívne, uvedená výnimka je naozaj potrebná a je aj veľmi často uplatňovaná.

Po bližšom pohľade na dikciu zákona by sme mohli ustanovenie § 9b formulovať napríklad aj takto negativisticky: ak dôjde k prevodu majetku obce, domáhať sa neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva obce k prevedenému majetku

  1. nemožno, ak išlo o prevod na základe obchodnej verejnej súťaže, zároveň
  2. nemožno ani, ak išlo o prevod na základe dražby, rovnako
  3. nemožno ani vtedy, ak išlo o prevod priamym predajom najmenej za cenu stanovenú podľa osobitného predpisu a napokon
  4. nemožno ani v tom prípade, ak išlo o niektorý z iných spôsobov prevodu, ktoré zákon pripúšťa.

Takže ak zákon „iný spôsob prevodu pripúšťa“ ak ide o pomerne široký pojem dôvodu hodného osobitného zreteľa, ktorý je na výlučnom posúdení obecného zastupiteľstva („o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený“ - § 9a ods. 8 písm. e)), musí ísť skutočne o neobvyklý a inovatívny spôsob prevodu, ktorý by sa zastupiteľstvo rozhodlo použiť (nakoľko v zmysle zákona zastupiteľstvo schvaľuje aj spôsob prevodu nehnuteľného majetku a prevod pri priamom predaji), aby dalo občanovi možnosť obrátiť sa na súd. Uvádzaná možnosť domáhať sa súdnej ochrany by tak bola teoreticky využiteľná napr. v prípade, ak by prevod schválil starosta bez vedomia obecného zastupiteľstva, v tomto prípade by však asi nijaká správa katastra nepovolila vklad.

Samozrejme, nie je vylúčené, že samospráva skutočne bude postupovať tak, že obíde všetky uvádzané možnosti, pričom pre priamy prevod majetku konkrétnej osobe nebude existovať nijaká zákonná výnimka a tento nebude ani označený ako dôvod hodný osobitného zreteľa, čím skutočne umožní aplikáciu § 9b, čo si však viem len ťažko predstaviť aj v tej najrázovitejšej obci. Napriek nesporne pozitívnej snahe zákonodarcu tak dikcia zákona v praxi neposkytuje ani nemôže poskytnúť veľa možností pre domáhanie sa súdnej ochrany, čím na druhej strane minimalizuje množstvo šikanóznych žalôb.

Ak má niekto skúsenosti s konaním na súde podľa § 9b, budem vďačný za akékoľvek informácie.


Názory k článku Čo s (ne)zákonným prevodom majetku obce?:


  Juraj Gyarfas, 30. 08. 2011 v 14:20 - privítanie

Ďakujem za zaujímavý článok a som rád, že môžem privítať nového prispievateľa. K samotnej téme však neviem nič doplniť. Odkedy som písal o Rozkrádačke obecného majetku som nepočul o žiadnom konkrétnom prípade, kedy bola aktívna legitimácia podľa § 9b v praxi využitá. Aj keď určite by to bola dosť veľká zábava :-)

Budem preto tiež vďačný za akékoľvek praktické skúsenosti.

Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím