Povinné zverejňovanie zmlúv: Druhý diel horší ako prvý
Juraj Gyarfas, 05. 06. 2011 v 10:27
Vo filmovom priemysle sa často stáva, že po úspešnom a vydarenom filme sa tvorcovia rozhodnú vymačkať z pôvodného nápadu ešte pár miliónov a natočia druhý diel. Nikoho neprekvapí, keď je druhý diel výrazne horší ako prvý.
V zákonodarstve by to malo fungovať naopak. Ak je prvé znenie zákona vydarené, nemalo by sa novelizovať vôbec - druhý diel sa vôbec nekoná. Ak prvé znenie má svoje chyby, mali by sa v pokračovaní vyčistiť a korigovať poznatkami z praxe. Druhý diel by mal byť lepší ako prvý. V zákonodarstve by však druhý diel v žiadnom prípade nemal byť horší ako prvý. Novela zákona o slobodnom prístupe k informáciám, ktorú Ministerstvo spravodlivosti minulý týždeň predložilo do medzirezortného pripomienkového konania, mohla byť druhým dielom, ktorý vyčistí množstvo praktických problémov, ktoré od účinnosti zákona č. 546/2010 Z. z. vyvstali. Novela sa však vybrala iným smerom a prekvapivo je ešte horšia ako prvý diel.
Legislatíva o povinnom zverejňovaní zmlúv si naozaj pýtala druhý diel. Ako som písal po zverejnení zákona v Zbierke zákonov a po predložení návrhu zákona, základná idea verejnej kontroly nad používaním štátnych prostriedkov mi pripadá rozumná. Ale technicky bola do istej miery nedopracovaná. A tak hneď po absurdne krátkej legisvakačnej dobe v praxi vyvstalo množstvo otázok. Sú povinnými osobami entity založené štátom a neskôr privatizované? Sú povinnými osobami entity založené štátom a neskôr privatizované na 49%, ale s manažérskou kontrolou v súkromných rukách? Ako si vysvetľovať výluky v § 3 ods. 2? Je majetok štátnych akcioviek majetkom štátu? Musia povinné osoby zverejňovať všetky faktúry, aj keď sa netýkajú verejných prostriedkov alebo majetku? Čo môžu a čo musia zverejňovať banky viazané bankovým tajomstvom?
Inými slovami, čo paragraf, to nejasnosť. Ako trefne napísal Kristián "krásne riešenie, kde ovca zdochla, vlk je hladný ale Zbierka zákonov presýtená". Takže zásadná novela, ktorá by tieto nejasnosti vyjasnila (bez toho, aby menila základnú filozofiu zákona), bola žiaduca.
Predložená novela niektoré otázky rieši (do istej miery vzťah s bankovým tajomstvom aj naplnenie vecného znaku pri nakladaní s majetkom štátnej akciovky). Avšak zavádza nezmyselnú definíciu povinnej osoby. Podľa navrhovaného § 2 ods. 3 má byť povinnou osobou každá osoba založená štátom, čo neplatí "ak dôjde k úplnému zániku účasti povinnej osoby v ňou založenej povinnej osobe". Inými slovami, ak štát kedysi založil akciovku, ktorú medzitým na 99% sprivatizoval a kontrolu nakladania s jej majetkom vykonávajú súkromní akcionári, táto akciovka má napriek tomu zverejňovať v podstate všetky svoje zmluvy. Ak naopak štát kúpil 100% v pôvodne súkromnej akciovke, táto akciovka nemusí zverejňovať nič.
Ak si ministerstvo naozaj myslí, že 99% súkromné akciovky by mali zverejňovať všetky svoje zmluvy, nech to otvorene povie a nech sa pokúsi vysvetliť ekonomickú logiku (ja tam osobne žiadnu nevidím) a zároveň súlad s ústavou (ktorý je prinajmenšom veľmi otázny). Dôvodová správa o tom však mlčí a namiesto toho sa venuje reálnej kontrole štátu v akciovke s minoritnou štátnou účasťou, ale rozptýleným vlastníctvom ostatných akcií. To je rozumná úvaha, ale vôbec sa neodráža v legislatívnom návrhu.
Ak návrh v tomto znení prejde, ostane len parafrázovať Kristiána, že zdochne koza a zdochne aj vlk. A ostane len dúfať, že tretí diel bude vydarenejší.
Názory k článku Povinné zverejňovanie zmlúv: Druhý diel horší ako prvý:
Juraj Gyarfas, 18. 08. 2011 v 11:15 - tretí diel lepší ako druhý
Je pravda, že pojem "bežný obchodný styk" nie je príliš jasný. Ale zase na druhej strane Robert Dobrovodský v dôvodovej správe určite výrazne prispel k vyjasneniu tohto pojmu.
Juraj Gyarfas, 11. 11. 2011 v 10:20 - novela infozákona
Som rád, že sa to napriek pádu vlády stihlo a myslím si, že ľudia z ministerstva do toho dali veľmi veľa veľmi dobrej práce.
Kristian Neugierig, 12. 11. 2011 v 14:07 - Ad práca ministerstva
Kedy sa nájde ten dobrotivý a osvietený minister spravodlivosti, ktorý napriek svojej ješitnosti a riešeniu osobných sporov konečne presadí novelu OZ? Alebo naďalej budeme lepiť náš právny systém z nejednotných a nesúrodých čiastočiek, ktoré aj po tridsiatejôsmej novele nebudú k ničomu, keďže si každý zákon zadefinuje elementárne pojmy ako vzduch, voda a oheň po svojom?
Iste, každá novela, ktorá vedie k objasneniu predchádzajúcej právnej úpravy je pekný počin. Len niekedy sa obávam, či sme neklesli už tak hlboko, aby sme sa tešili aj takýmto novelám...
Juraj Gyarfas, 21. 12. 2011 v 21:50 - zverejňovanie zmlúv a voľba cudzieho práva
SME: Nemci nadiktovali, čo chcú tajiť
Juraj Gyarfas, 24. 12. 2011 v 12:55 - nariadenie vlády o zverejňovaní zmlúv
Juraj Gyarfas, 14. 12. 2020 v 20:24 - k povinnej osobe podľa infozákona
K tejto otázke by som rád upozornil na užitočný výklad v Draškovič, Z., Královič, L. In: Myšička, V. a kol. Inovácie a trendy v M&A. Praktická príručka. C. H. Beck : Bratislava, 2020, s. 78-79.
Juraj Gyarfas, 26. 12. 2020 v 20:43 - k infozákonu a obchodným spoločnostiam pod kontrolou štátu
Rád by som upozornil na veľmi užitočné zhrnutia aktuálnej diskusie a judikatúry:
Eichlerová, K. Právo na informace ve vztahu k SoE pohledem českého práva.
Žitňanská, L. Obchodné spoločnosti s účasťou štátu a právo na informácie podľa slovenského práva.
Grambličková, B. Povinne zverejňované zmluvné dojednania o správe a riadení SoE (dôvody a rozsah povinného zverejňovania akcionárskych zmlúv a zmlúv o výkone funkcie).
Balog, B. Praktické skúsenosti s uplatňovaním zákona o slobodnom prístupe k informáciám v netypických situáciách.
všetky In: Csach, K., Havel, B. (eds.). Corporate governance společností s účastí státu. Wolters Kluwer: Praha, 2020.
Juraj Gyarfas, 13. 02. 2021 v 17:49 - SPP a infozákon
"Žalovaný v 2. rade [SPP] podľa názoru kasačného súdu nielenže bol založený so stopercentnou majetkovou účasťou štátu, ale štát si vo všetkých orgánoch spoločnosti zachováva významný vplyv, má absolútnu kontrolu nad jej existenciou a rozhodovacími procesmi a de facto s verejnými prostriedkami vloženými do obchodnej spoločnosti vykonáva podnikateľskú v hospodárskej súťaži s inými podnikateľskými subjektmi. Kasačný súd nemal pochybnosti o tom, že žalovaný v 2. rade hospodári s verejnými prostriedkami aj z dôvodu, že majetok spoločnosti netvoria aktíva iného subjektu ako štátu."
NS SR, sp. zn. 1 Sžik/1/2020
Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím