Cram - down a štátna pomoc v SR
Martin Maliar, 25. 04. 2010 v 12:02
Pointa poslednej pripravovanej novely ZKR (aspoň deklarovaná) by mala spočívať v uprednostnení reštrukturalizačného konania pred konkurzom. Ako to ale urobiť? Pravdupovediac, pripadá mi to ako tancovanie na hrane, keďže pravidlá poskytovania štátnej pomoci sú dosť prísne( pri Frucone bola SR poriadne vyťahaná za ušká + tie rozhodnutia konkurzných súdov k tomu ponechám radšej bez komentára). Je teda vôbec možné, aby veritelia z verejného sektora, ktorí môžu byť poskytovateľmi štátnej pomoci súhlasili s reštrukturalizačným plánom? Domnievam sa, že za určitých podmienok áno.
Čo však ak hlasujú proti? Môže súd nahradiť ich súhlas? Domnievam sa, že takisto za určitých podmienok áno. Všeobecne sa mi to javí takto:
1) súd v reštrukturalizačnom konaní je v zásade povolaný skúmať len formálnu (procesnú) stránku reštrukturalizácie, bez zreteľa na riešenie ekonomickej výhodnosti tohto procesu pre veriteľov súhlasiacich s reštrukturalizačným plánom;
2) výnimkou z tejto zásady je prípad, ak má súd nahrádzať súhlas skupiny veriteľov, kde je povolaný vykonať „test trhového veriteľa resp. racionáleho veriteľa“;
3) pri nahradení súhlasu skupiny veriteľov, ktorí môžu byť poskytovateľmi štátnej pomoci, je súd povolaný samostatne posúdiť otázku zlučiteľnosti tohto opatrenia s ustanovením čl. 107 Zmluvy o fungovaní EÚ, ak nemá v týchto otázkach relevantné stanovisko Komisie.
Názory k článku Cram - down a štátna pomoc v SR:
Tomáš Klinka, 26. 04. 2010 v 08:44 - Ad Frucona
Kristián Csach, 26. 04. 2010 v 13:09 - štátna pomoc a reštrukturalizácia
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?val=389767:cs&lang=sk&list=402639:cs,389769:cs,389768:cs,402638:cs,389767:cs,402637:cs,&pos=5&page=1&nbl=6&pgs=10&hwords=&checktexte=checkbox&visu=#texte). Je pritom otázne, či práve hospodárska kríza nepovedie k tomu, že sa tieto pravidlá nebudú až tak dôsledne dodržiavať (viď všetky posledné schválenia bankových štátnych pomocí) - k tomu napríklad šikovný prehľad tu: http://www.vid.de/vid/pdf/Andreas_v_Bonin_VIDKongress_301009_Vortrag.pdf
Čo sa týka nahradenia súhlasu súdom, tak sa mi takéto riešenie veľmi nepozdáva. Súhlasím s tým, aby súd posúdil aj otázku, či sú naplnené podmienky poskytnutia štátnej pomoci (ak poskytovateľ s plánom súhlasí), ale súd nemá rozhodovať o tom, či sa štátna pomoc poskytnúť má alebo nie (teda, ak na ňu nevyplýva nejaký nárok). Rozhodnutie o poskytnutí pomoci je politické rozhodnutie. Ale možno niečo prehliadam...
Ad Tomáš: Áno, rozhodnutia Komisie o štátnej pomoci bývajú (a to nie až tak zriedkavo) Všeobecným súdom rušené. Najmä z dôvodov nedostatočného odôvodnenia rozhodnutia, matematických prešlapov, atď. Vo Frucone je tiež otázne, či spôsob, akým Komisia narábala s počtami je OK.
Martin Maliar, 26. 04. 2010 v 16:22 - Ad Kristian
Otázka stála tak, že či vôbec môže súd nahradiť súhlas štátnych veriteľov a ak áno, za akých podmnienok. Ak by som prijal čistú argumentáciu o tom, že je to politické rozhodnutie, tak potom by som musel už na prvú otázku odpovedať negatívne. To sa mi nevidí. Súd samozrejme nemôže poskytovať priamu štátnu pomoc - svojím rozhodnutím nanajvýš nepriamu.Na všetko má však strašne málo času (pár dní) a spravidla dosť málo info o majetku dlžníka.
Pozri napr. Compel Rail (http://ec.europa.eu/community_law/state_aids/comp-2007/n472-07.pdf)
Frucona sa mi javí vhodný ako príklad, ako sa reštrukturalizácia nemá robiť.
Juraj Alexander, 26. 04. 2010 v 23:48 - Ad Martin, Kristian
Evidentny limit je na druhej strane, ak RP zjavne porusuje zasadu absolutnej prednosti - tj. ak niektory z veritelov s postavenim horsim, ako ma poskytovatel obdrzi plnenie, ktore zjavne presahuje (opcnu) hodnotu jeho naroku - co by zodpovedalo situacii, kde verejnopravny subjekt vedome a zamerne odpusta dlznikovi dlh. V tom pripade podla mna sud nemoze schvalit RP, a to (asi) ani v pripade suhlasu verejnopravneho veritela, ak to niektory iny veritel namietne. To dokonca ani v podmienkach SR, kde ZKR pravidlo absolutnej prednosti neobsahuje.
Predpokladam, ze sa realna odpoved nachadza medzi tymiho hranicami, a skor si myslim, ze hranica lezi niekde za porusenim pravidla absolutnej prednosti (tj. dodrzania mimo-insolvencneho poradia narokov a kopirovania konkurzneho poradaia uspokojenia) ale pred uplne zjavnym porusenim.
V pripade Frucona sa postupovalo podla naprosto absudrnej upravy vyrovnania v starom ZKV.
Juraj Alexander, 26. 04. 2010 v 23:49 - aha
Kristián Csach, 27. 04. 2010 v 08:37 - skryté sú dva problémy
1. ŠP v prospech úpadcu - je mu odpustené viac, ako by privátny investor za danej situácie bol ochotný odpustiť. V tomto sa mi zdá, že Komisia je ešte prísnejšia ako privátny investor a nepostačuje, ak ostatní investori s takým plánom súhlasia...
2. ŠP v prospech ostatných veriteľov - k tomu správne Juraj, v niektorých prípadoch nebude naplnený znak "zvýhodnenia", niekedy áno.
Myslím, že Európske právo štátnej pomoci sa vydalo na zvláštnu cestu tým, že hodnotenie podnikateľského úsudku priznáva Komisii a súdom. Korporatisti konceptami ako podnikateľské riziko, či business judgement rule, atď od takejto snahy vlastne upustili, a mali na to rozumné dôvody.
Predpokladám, že kríza prinesie určité upusteniu od testu privátneho investora a prikloní sa k určitému hospodárskemu aktivizmu (zvýšenie významu b-čkových výnimiek - čl. 107 (2) b) a (3) b)). Ale na závery je asi priskoro...
Tomáš Klinka, 14. 09. 2010 v 09:17 - čerstvé návrhy generálneho advokáta vo veci C-507/08
Kristián Csach, 14. 09. 2010 v 09:20 - Presvedčili ťa?
Kristián Csach, 14. 09. 2010 v 15:34 - Frucona a výnimočné prípady
Michal Novotný, 14. 09. 2010 v 16:27 - Teda
To naozaj plynie z nejakých európskych predpisov alebo si to tento súd vymyslel?
Michal Novotný, 14. 09. 2010 v 16:38 - A ešte
Kristián Csach, 14. 09. 2010 v 21:33 - vedomosť o neprávnosti
Martin Maliar, 19. 09. 2010 v 11:10 - Ad 5MObdo/3/2009
Akurát som si znova prečítal toto rozhodnutie a naozaj neviem, či argumentácia z neho sa môže presadiť ako nejaký argumentačný vzor ( ..."ustanovenie zákona o štátnej pomoci je právnym nezmyslom"....). Komisia sa ale s takýmto výsledkom pri poskytnutej štátnej pomoci zrejme žiaľ neuspokojí.... Bude potrebné nájsť riešenie :-(
Tomáš Klinka, 20. 09. 2010 v 09:42 - A čo prejudiciálna otázka?
Tomáš Klinka, 26. 10. 2010 v 15:38 - vymáhanie neoprávnenej štátnej pomoci
Kristián Csach, 27. 10. 2010 v 09:37 - Z núdze cnosť
Tváriť sa, že je v pohode, ak bola štátna pomoc vlastne poskytnutá súdnym rozhodnutím a zároveň je možné vymáhať ju spätne bez toho, aby sme sa o toto rozhodnutie obtreli, je akosi ezoterické.
Uznávam ale, že v práve štátnej pomoci problém kompetenčných vzťahov medzi vnútroštátnymi orgánmi a Komisiou zjednodušuje problém res iudicata (ale priznajme aj to, že to zjednodušenie tiež nie je úplne košér..).
Michal Novotný, 27. 10. 2010 v 18:07 - Tak
Len dúfam, že to nebude podobná ekvilibristika, ako rozhodnutie 3 MCdo 5/2008...
Juraj Gyarfas, 10. 07. 2017 v 20:15 - štátna pomoc v reštrukturalizácii
ÚS SR, III. ÚS 338/2017 (najmä odsek 28)
KS BA, sp. zn. 3CoKR/99/2016
Martin Friedrich, 11. 07. 2017 v 12:15 - štátna pomoc v reštrukturalizácii SD EÚ: C‑245/16
1. Článok 1 ods. 7 písm. c) nariadenia Komisie (ES) č. 800/2008 zo 6. augusta 2008 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné so spoločným trhom podľa článkov [107 a 108 ZFEÚ] (Všeobecné nariadenie o skupinových výnimkách) sa má vykladať v tom zmysle, že pojem „konanie vo veci kolektívnej insolventnosti“, ktorý uvádza, sa vzťahuje na všetky konania vo veci kolektívnej insolventnosti podnikov, ktoré stanovuje vnútroštátne právo, bez ohľadu na to, či sú tieto konania začaté z úradnej povinnosti vnútroštátnymi správnymi alebo súdnymi orgánmi, alebo na základe podnetu dotknutého podniku.
2. Článok 1 ods. 7 písm. c) nariadenia č. 800/2008 sa má vykladať v tom zmysle, že skutočnosť, že podnik spĺňa kritériá na to, aby sa stal predmetom konania vo veci kolektívnej insolventnosti podľa vnútroštátneho práva, čo prislúcha konštatovať vnútroštátnemu súdu, stačí na to, aby bolo zabránené poskytnúť mu štátnu pomoc podľa uvedeného nariadenia, alebo ak mu už taká pomoc bola poskytnutá, aby sa konštatovalo, že podľa uvedeného nariadenia sa tak stať nemalo, pokiaľ tieto podmienky boli splnené k dátumu ku ktorému bola pomoc poskytnutá. Naopak, pomoc poskytnutá podniku za dodržania nariadenia č. 800/2008, a najmä jeho článku 1 ods. 6, nemôže byť odňatá len z jediného dôvodu, že tento podnik sa stal predmetom konania vo veci kolektívnej insolventnosti po dátume, ku ktorému mu pomoc bola poskytnutá.
Domnievam sa, že najmä posledná veta ods. 2 je rozhodujúca -štátnu pomoc nemožno odňať len preto, že spoločnosť začala reštrukturalizačný proces.
Nemáte oprávnenie pridať názor. Prihláste sa prosím